کمپین اینستاگرام چیست؟ به همراه پیشنهاد انواع کمپین موفق اینستاگرام

اینستاگرام بهشت بازاریابان در دنیای دیجیتال است. بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری اینفلوئنسر مارکتینگ در آن رونق دارد، مخاطبانش هم به دنبال عکس‌های روزمره هستند و هم به دنبال چک کردن برندها و اخبار و محصولات جدیدشان. در اینستاگرام به خوبی می‌شود کمپین‌های مارکتینگ طراحی و اجرا کرد و نتایج قابل توجهی را که در تبلیغات سنتی با صرف هزینه‌های سنگین ممکن بود، با هزینه‌ای بسیار  کمتر گرفت. برای همین است که کمپین‌های اینستاگرامی بسیار رایج هستند و انواع شرکت‌ها و حتی اینفلوئنسرها آنها را برگزار می‌کنند تا به صفحاتشان رونق بیشتری بدهند. برای اینکه بدانید کمپین اینستاگرام چیست؟ و با کمپین‌های اینستاگرامی آشنا شوید و شیوه طراحی و اجرای آنها را بدانید با ادامه این مطلب همراه باشید.

کمپین اینستاگرام چیست؟ کمپین اینستاگرام یا کمپین اینستاگرام مارکتینگ شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در طول مدت زمان مشخصی اجرا می‌شود و هدف خاصی مثل ایجاد آگاهی از برند یا اهداف دیگر را دنبال می‌کند. همه فعالیت‌های کمپین در محور همین هدف متمرکز هستند تا نتایج قابل اندازه‌گیری و معتبر از آن به دست بیاید. بنابراین در کمپین‌های اینستاگرام هدف و پیام اصلی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید از ابتدا کاملا روشن باشد. در حالی که فعالیت منظم و مداومی در شبکه‌های اجتماعی دارید و از آن نتایجی می‌گیرید، کمپین‌ها در طول یک زمان کوتاهتر و فشرده‌تر نتایج بزرگتر و قابل توجهی به شما می‌دهند. به همین دلیل کسب و کارها در دوره‌های مختلف و گاهی حتی هر ماه کمپین‌هایی را تعریف می‌کنند تا انرژی بیشتری صرف کنند و نتایج بهتر و سریع‌تری بگیرند.

هر یک از این کمپین‌ها برای تبلیغات در اینستاگرام می‌تواند با یک هدف متفاوت انجام شود. اهدافی مثل: آگاهی مخاطبان جدید از فعالیت برند، رونمایی از یک محصول جدید و رسیدن به فروش بالا، ایجاد مشارکت بیشتر در پیج اینستاگرام و جذب فالوور و… انواع مختلفی از کمپین‌ها با اهداف و تاکتیک‌های مختلف وجود دارند. حالا که بطور کلی فهمیدیم کمپین اینستاگرام چیست؟ در ادامه با تعدادی از مدل‌های رایج کمپین اینستاگرام آشنا می‌شویم.

انواع کمپین اینستاگرام

 

  • کمپین آگاهی از برند: آگاهی از برند یا awareness یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین اهدافی است که کمپین‌های اینستاگرام دنبال می‌کنند. به خصوص در مورد برندهایی که جدید هستند و افراد بسیاری هنوز آنها را نمی‌شناسند. در این نوع کمپین‌ها هدف این است که برند و محصول یا خدماتی که معرفی می‌کنیم بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرد و شناخته شود. معمولا چنین کمپین‌هایی فورا به افزایش فروش منجر نمی‌شود و برندها باید زمانی را برای جلب اعتماد مخاطبان جدید در نظر بگیرند و با تولید محتوا حین کمپین و بعد از آن، دنبال کنندگان جدید را به مشتری تبدیل کنند. تولید محتوا قبل از کمپین هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مخاطبانی که در طول کمپین به صفحه یک برند مراجعه می‌کنند باید با صفحه‌ای کامل با محتوای مفید رو به رو شوند تا بتوانند به آن اعتماد کنند. به همین دلیل است که بسیاری از برگزارکنندگان کمپین‌ها وقتی با عدم فروش مواجه می‌شوند تصور می‌کنند کمپین‌شان ناموفق بوده در حالی که زمان کافی برای طی شدن مرحله جلب اعتماد و ساختن ارتباط موثر را در نظر نگرفته‌اند یا زودتر از موعد کمپین برگزار کرده‌اند در حالی که هنوز آمادگی آن را نداشته‌اند.
  • کمپین‌های مفهومی و مسئولیت اجتماعی: گاهی برندها به جای تمرکز روی محصول و خدمات خودشان، در کمپین‌ها روی یک مفهوم مهم اجتماعی تمرکز می‌کنند تا درک بهتری از آن برای مخاطبان ایجاد کنند یا حس مسئولیت‌پذیری و همدلی خود را نشان دهند. مثلا کمک به کودکان کار یا خانواده‌های محروم در ایران از اهداف رایج این نوع کمپین‌ها هستند. شاید بپرسید فایده این نوع کمپین اینستاگرام چیست؟ این کمپین‌ها در وجه احساسی بسیار تاثیرگذارند و در مخاطبان برندها احساس وفاداری بیشتری ایجاد می‌کنند. چرا که این حس را به آنها منتقل می‌کنند که برند محبوبشان نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نیست و تلاش می‌کند جامعه را در سود خود شریک کند یا نسبت به اتفاقات اجتماعی واکنش نشان دهد. در جهان هم این کمپین‌ها با اهداف مختلفی از محیط زیستی تا انسان دوستانه و… اجرا می‌شوند. مثلا فعالیت‌های برند داو در راستای دوست داشتن خود و بدن خود به خصوص با مخاطب قرار دادن زنان، از جمله کمپین‌های موفقی هستند که بسیار به ایجاد یک وجهه مسئولیت‌پذیر از این برند کمک کردند و به عقیده برخی، شکل تبلیغات حوزه زیبایی و بهداشت را به کلی تغییر دادند.
  • کمپین‌های فروش و حراج: کمپین‌های افزایش فروش در اینستاگرام و حراج به بهانه‌های مختلفی می‌توانند شکل بگیرند. مثلا حراج‌های فصلی و مناسبتی یا فروش فوق‌العاده و پروموشن‌های ویژه در زمان‌هایی مشخص. درگیر کردن مخاطبان و ایجاد مشارکت بالا معمولا همراه می‌شود با هدایت کردن آنها به صفحه اختصاصی فروش در وب‌سایت. گاهی در این کمپین‌ها از کدهای تخفیف استفاده می‌شود و گاهی هم حراج همگانی صورت می‌گیرد. با ایجاد امکان خرید مستقیم از اینستاگرام نوع دیگری از این کمپین‌های فروش شکل گرفت که در آنها خرید مستقیما در شبکه اجتماعی انجام می‌شود. در هر شکلی که این کمپین‌ها طراحی شوند، می‌توانند به فروش بیشتری در مدت زمان کمپین منجر شوند و برند قبل از اجرای آن باید آمادگی این افزایش فروش را از لحاظ ظرفیت سایت و تامین محصول داشته باشد.
  • کمپین‌های رونمایی از محصول: در این کمپین‌ها بهانه اصلی رونمایی از یک محصول جدید است و معمولا با هدف آگاهی از برند و محصول جدیدش و معرفی ویژگی‌های مهم و اصلی آن محصول شکل می‌گیرند. گاهی کمپین‌ها قبل از عرضه محصول تیزینگ را شروع می‌کنند و گاهی هم همزمان با عرضه آن تبلیغات می‌کنند. حضور اینفلوئنسرها در چنین کمپین‌هایی معمولا بسیار پررنگ است و برندها روی محتوای تولید شده در صفحات آنها و فروش به فالوورهای آنها حساب می‌کنند. انتخاب محل تبلیغ و اینفلوئنسر مرتبط در این کمپین‌ها بسیار مهم است و مستقیما در بازدهی کمپین تاثیر دارد.
  • مسابقه اینستاگرامی: مسابقه‌هایی که در اینستاگرام برگزار می‌شوند انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها به شکلی در افزایش فالوور و اینگیجمنت موثر هستند. مثلا مسابقه‌هایی که در کامنت یک پست برگزار می‌شوند به افزایش مشارکت آن پست کمک می‌کنند و اگر شامل ضرورت دنبال کردن صفحه یا منشن کردن دوستان باشند به افزایش فالوور هم منجر می‌شوند. اما تاثیر کمپین مسابقه ای اینستاگرام در چیست؟ البته تاثیرگذاری مسابقات اینستاگرامی نسبت به گذشته کمتر و متفاوت شده است. مثلا مسابقه‌های UGC که در آنها از مخاطبان خواسته می‌شود پستی را با موضوع خاصی منتشر کنند و برند را تگ کنند در چند سال گذشته در ایران به دلایل زیادی تقریبا کنار گذاشته شده‌اند یا بسیار کمتر شده‌اند. از جمله این دلایل ساخته شدن صفحات مخصوص مسابقه است که انتشار پست در آنها کمکی به دیده شدن برند نمی‌کند. علاوه بر این اشکال دیگری از مسابقه‌ها هم کم کم از عرصه حذف شدند. مثلا مسابقه‌هایی که برنده در آنها با بیشترین تعداد لایک عکسش مشخص می‌شد به دلیل امکان خرید لایک دیگر برگزار نمی‌شوند. به همین دلیل در طراحی کمپین‌ها باید به موانع و مشکلات هر نوع کمپین دقت کرد و بهترین انتخاب را داشت. حالا مسابقاتی که همچنان طرفدار دارند شامل مسابقه‌های کامنتی، مسابقه‌هایی با حضور اسپانسر در صفحه اینفلوئنسرها و مسابقه‌هایی هستند که در آنها اینفلوئنسرها تولید محتوا می‌کنند و از مخاطبان فعالیتی را درخواست می‌کنند؛ فعالیتی مثل ارسال کد قرعه‌کشی، وارد شدن به یک صفحه وب و شرکت در مسابقه، فالو کردن پیج بیزنس و گذاشتن کامنت و مسابقاتی از این دست که برای طراحی مسابقه اینستاگرامی موفق می توانید با تیم ما تماس بگیرید.

نحوه راه اندازی کمپین اینستاگرام

ولین قدم برای راه اندازی کمپین اینستاگرام چیست؟ در هر کدام از انواع کمپین‌های اینستاگرام، باید مراحل مشخصی را طی کنیم تا بتوانیم یک کمپین موفق را راه اندازی کنیم. قدم اول مشخص کردن هدف و نوع کمپین است. از بین کمپین‌های بالا یا انواع دیگری از کمپین‌ها که می‌توانیم طراحی کنیم، کدام مورد به بهترین شکل ما را به هدف می‌رساند؟ ممکن است همزمان اهداف زیادی داشته باشیم. مثلا هم بخواهیم فالوورهای صفحه‌مان را افزایش بدهیم، هم فروش‌مان را بیشتر کنیم هم از محصول جدیدی رونمایی کنیم. اما در هر کمپین تنها روی یکی از این هدف‌ها می‌توانیم به طور کامل تمرکز کنیم و سایر هدف‌ها را هم در حاشیه پوشش بدهیم. بنابراین برای همه این اهداف یک کمپین کافی نیست و باید به کمپین‌های متعدد و مجزا فکر کرد. در غیر این صورت مخاطب ممکن است هدف کمپین را گم کند و پیام شما را دریافت نکند.

یکی دیگر از قدم‌های ضروری اولیه مشخص کردن مخاطب هدف کمپین است. وقتی بدانیم برای چه کسانی کمپین طراحی می‌کنیم می‌توانیم نیازهای آنها را در نظر بگیریم، علایق آنها و آنچه می‌تواند به برند ما علاقمندشان کند را شناسایی کنیم و در طراحی پیام کمپین و نحوه اجرا هدفمندتر پیش برویم.

بعد نوبت به ایده‌پردازی و مشخص کردن پیام کمپین می‌رسد. با توجه به هدف کمپین و مخاطبان آن، حالا با چه ایده‌ای می‌توانیم بهتر به سمت این هدف حرکت کنیم؟ ایده‌پردازی کار دشواری است و نباید انتظار داشته باشیم با چند دقیقه فکر کردن به بهترین ایده ممکن برسیم. بلکه لازم است تحقیق و جستجو کنیم و ببینیم قبل از ما چه کارهایی انجام شده است، بعد به فکر ایده‌های نو متناسب با شرایط جامعه خود باشیم و به پیام روشنی برسیم که به راحتی می‌توان به مخاطب منتقل کرد و پیچیدگی ندارد. این سادگی در شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است چرا که بسیاری از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی عجول و بی‌دقت هستند و برای تحلیل کردن پیام‌های پیچیده وقت نمی‌گذارند. پس به ساده‌ترین شکل پیام را در قالب طرح‌ها و کلمات می‌ریزیم.

طراحی بصری کمپین‌ها هم اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که در مورد اینستاگرام صحبت می‌کنیم؛ یک شبکه اجتماعی کاملا تصویرمحور که اولین چیزی که در آن دیده می‌شود تصویر است. بنابراین باید هویت بصری کمپین را هم متناسب با هویت بصری برند و اهداف کمپین مشخص کنیم تا در تمام طول اجرای آن یک دستی و پیوستگی در تصاویر وجود داشته باشد.

تعیین مدت کمپین هم اهمیت زیادی دارد. کمپین‌های بسیار طولانی در صورتی که فازبندی نشوند می‌توانند خسته کننده باشند و در میان راه مخاطبشان را از دست بدهند. فازبندی کمپین‌ها باید طبق منطق مشخصی انجام شود و یا کمپین‌ها کوتاه و مختصر اجرا شوند. به این ترتیب می‌توانیم در طول برگزاری کمپین تب و تاب و هیجان آن را حفظ کنیم و از خسته کننده بودنش جلوگیری کنیم. باید برای تمام روزهای کمپین برنامه مشخصی وجود داشته باشد تا بتوانیم این اتفاق را با موفقیت رقم بزنیم. صرفا تکرار یک پیام در طول چندین روز منجر به اجرای یک کمپین موفقیت‌آمیز نخواهد شد.

در کمپین‌های اینستاگرام معمولا از هشتگ‌ها استفاده می‌کنیم تا از یک طرف عنوان و موضوع کمپین در طول اجرای آن برای مخاطبان تکرار شود و از سوی دیگر محتواهای مربوط به کمپین چه در صفحه برگزار کننده و چه در صفحات اینفلوئنسرها و احیانا محتواهای مخاطبان قابل ردگیری باشد. به این ترتیب با ورود به صفحه هشتگ تمامی محتواها یکجا دیده می‌شوند. این هشتگ‌ها گاهی نام برند را در خود دارند و گاهی هم این طور نیست اما در هر صورت طوری طراحی می‌شوند که با هدف و پیام کمپین همسو باشند.

بعضی از کمپین‌ها نیاز به یک لندینگ پیج یا صفحه فرود اختصاصی دارند تا مخاطبان را به یک هدف مشخص مثل خرید از روی وبسایت هدایت کنند. اغلب در کمپین‌های فروش چنین امکانی مورد نیاز است. همچنین در کمپین‌های مسئولیت اجتماعی هم وجود صفحه فرود می‌تواند به توضیح و شفاف کردن اهداف کمپین و راههای مشارکت در آن کمک کند. بنابراین متناسب با موضوع و نوع کمپین می‌توان در مورد ضرورت یا عدم ضرورت طراحی این صفحه تصمیم گرفت.

در نهایت هر کمپین نیازمند یک پایان‌بندی است که نتایج آن را برای مخاطب جمع‌بندی می‌کند. مثلا کمپین‌هایی که به شکل مسابقه هستند و برنده دارند باید زمان و محتوای مشخصی داشته باشند که برنده در آن تعیین می‌شود و جایزه‌اش را تحویل می‌گیرد. عدم وجود این مرحله بسیار مهم باعث از دست رفتن اعتماد بسیاری از مخاطبان می‌شود و آنها را بعد از کمپین سرگردان رها می‌کند. همچنین در کمپین‌های مسئولیت اجتماعی و مفهومی هم این مرحله بسیار مهم است و به نوعی جمع‌بندی همه اتفاقات طول کمپین خواهد بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
نام و نام خانوادگی خود را بنویسید.
ایمیل خود را بنویسید.
دیدگاه خود را بنویسید.

دسته‌بندی‌ها